Rondgang van de milieucoördinator in de praktijk: waar let je op?
Minstens ieder kwartaal voert een milieucoördinator een controlebezoek uit. In een verslag van de interne rondgang noteert die dan wat vastgesteld werd, samen met voorstellen om tekortkomingen te verhelpen. De stand van zaken van de openstaande actiepunten wordt hierin ook afgetoetst en het verslag wordt aan de verantwoordelijke bezorgd. Dit staat zo in artikel 4.1.9.1.3. van Vlarem II. Maar waar let je dan specifiek op in de praktijk?
We delen aandachtspunten tijdens een rondgang bij CNH Industrial NV te Zedelgem met intern milieucoördinator Theo Veraghtert, zijn toekomstig opvolger Yanni Bollaert en extern milieuexpert Oscar Moonen. CNH Industrial is een internationaal bedrijf dat machines maakt voor de agrarische, bouw- en transportsector. Denk hierbij voor de vestiging in Zedelgem aan maaidorsers, zelfrijdende hakselaars en grote balenpersen, die we zagen passeren in productie (draai- en plaatwerk, lassen, spuiten, assemblage), afwerking, testing en verzending.
- De verschillende afvaleilandjes werden nagekeken. Zijn de nodige recipiënten aanwezig, hangt de juiste documentatie erboven met de actuele sorteerregels en wordt in de recipiënten op een correcte manier gesorteerd?
- Zijn de IBC’s (enkel van toepassing voor ADR-goederen) die gebruikt worden nog binnen de wettelijke gebruiksperiode (5 jaar na productie)? Voor niet-ADR goederen en producten die in een bedrijf opgeslagen worden is dat niet van toepassing maar best practice.
Wanneer IBC’s worden hergebruikt voor een ander doeleinde, vb. voor het opslaan van verfafval, moet de etikettering aangepast worden zodat de IHM weet wat erin is opgeslagen en hoe het moet verwerkt worden.
- Worden de gasflessen correct opgeslagen, staan ze vast met een ketting zodat ze niet kunnen omvallen en zijn de gasdarmen nog in goede staat? Zijn lege en volle gasflessen gescheiden van elkaar en zijn deze juist geïdentificeerd?
- Is er een inkuiping voorzien bij de opslag van gevaarlijke vloeistoffen? Is deze groot genoeg? Is de inkuiping leeg en droog?
- Worden de afstandsregels gerespecteerd bij de opslag van gevaarlijke stoffen alsook de reactiviteit van de producten t.o.v. elkaar? Worden overal de actuele gevaarsymbolen weergegeven?
- Staan er geen ongekende producten in de afdeling?
- Worden de gevaarlijke producten in kleinhandelsverpakkingen correct opgeslagen, namelijk in een veiligheidskast met inkuiping? Sluit deze kast vanzelf? En zijn deze producten allemaal voorzien van een correct etiket?
- Bij de lege recipiënten van gevaarlijke vloeistoffen moeten de doppen aanwezig zijn zodat bij tijdelijke opslag buiten geen regen in de recipiënten kan of wanneer ze omvallen dat de restjes er niet uit druppen. Ook de lege verpakkingen moeten op inkuipingen staan.
- Licht ontvlambare stoffen moeten geaard zijn. En ook op andere plaatsen moet rekening gehouden worden met ATEX-regelgeving (vb. gebruik en opladen van smartphones is er verboden, …).
- Daar waar perslucht wordt gebruikt, horen we er geen lekken?
- We hadden ook oog voor de algemene netheid in het bedrijf met extra aandacht voor de hoekjes en kantjes. Als er vlekken zijn op de grond worden deze op een juiste manier opgekuist, staat er geen onnodige rommel, veegvuil, … met andere woorden, wordt 5S (Scheiden, Schikken, Schoonmaken, Standaardiseren, Standhouden) er correct toegepast?
In dit bedrijf is de afspraak dat ook gekeken wordt naar enkele veiligheidszaken tijdens de rondgang:
- Zijn de ladders gekeurd?
- Zijn de hijsmaterialen gekeurd?
Ook zaken die zowel in de veiligheids- als milieuwetgeving staan vermeld worden bekeken zoals:
- Daar waar de brandblusapparaten staan, staan daar de juiste blusmiddelen (poeder, CO2) en de juiste hoeveelheden en werden deze jaarlijks gekeurd? De vervallen brandblusapparaten moeten vervangen worden. Zijn de brandblusapparaten goed bereikbaar? Zelfde oefening voor de brandslangen. Zijn deze in goede conditie en bruikbaar bij brand? Volgens de code van goede praktijk worden de brandslangen best na 2 jaar nagezien.
- Zijn de slijpschijven nog niet over datum?
- Is het pictogram voor nooduitgang op elk moment en overal zichtbaar?
Tijdens de rondgang wordt van non-conformiteiten een foto genomen. Nadien wordt dit in het systeem ingegeven, besproken met de verantwoordelijke en na akkoord wordt per non-conformiteit een actie uitgestuurd naar degene die het in de praktijk moet opvolgen of een aanpassing moet (laten) doorvoeren.
Natuurlijk is de milieudienst met veel meer dan dat bezig. Ook het beleid rond CO2, (hernieuwbare) energie en perslucht krijgt voldoende aandacht.
Er is voor elke milieucoördinator veel werk aan de winkel, de doelstellingen zijn erg ambitieus maar aan enthousiasme en motivatie ontbreekt het op de milieudienst van CNH Industrial zeker niet! Ik kom er graag binnen enkele jaren terug om te kijken hoever ze gevorderd zijn!