Wat je moet onthouden van de milieusessies op de 64ste Prenne

14 december 2022
by Sylvie Baert

Op 8 december vond de 64ste Prenne plaats in Kortrijk. VMx programmeerde er 6 milieusessies. Uit elke sessie haalden we één of meerdere concrete tips. Zo pluk je toch de vruchten van de sessies als VMx-lid, ook al kon je er niet bij zijn.

Bluswateropvang, bluswatervoorraad en inkuiping bij opslag gevaarlijke producten: maak proactief de oefening  

In de eerste sessie trok Ruben Dejonckheere (werkzaam bij Trevi) volgende conclusie: Doe voor de berekening van het volume bluswateropvang, bluswatervoorraad en inkuiping bij de opslag van gevaarlijke producten proactief de oefening vooraleer je een omgevingsvergunningsaanvraag indient. Werk dit uit en ga hierover in overleg met de brandweer. Bij akkoord van de brandweer voeg je dit dossier toe aan je aanvraag. Zo voorkom je dat de vergunningverlenende overheid onrealistische vereisten oplegt. Het is belangrijk dat je als bedrijf kan aantonen dan je het nodige hebt gedaan (vereiste Vlarem II), zo voorkom je problemen met de verzekering als het noodlot zou toeslaan en er brand uitbreekt op het bedrijf.

CO2-prestatieladder als gunningsvoordeel bij werven?

Sessie 2 werd verzorgd door Kim De Jonghe van Copro. De CO2-prestatieladder is een vrijwillig systeem gericht op continue verbetering. Het stimuleert bedrijven om CO2 te reduceren en in Nederland wordt het gebruikt als gunningsvoordeel bij werven. Verwacht wordt dat dit gunningsvoordeel in de toekomst ook in België van toepassing zal worden. De CO-prestatieladder hecht veel belang aan het krijgen van inzicht in de CO2-uitstoot, reductie ervan, transparantie hierover, participatie en dialoog. Dit komt elke organisatie ten goede en kunnen we alleen maar toejuichen.

‘Carbon accounting is the new financial accounting’

Tijdens de derde toelichting oppert Kenneth Van den Berg van bedrijf Carbon+Alt+Delete de baseline ‘Carbon accounting is the new financial accounting’. Vanaf 2025-2027 moeten 50.000 bedrijven (niet-KMO’s) in Europa jaarlijks rapporteren over hun CO2-voetafdruk (Corporate Sustainability Reporting Directive). Ook al val je hier als kleiner bedrijf niet onder, je zal hier ook over bevraagd worden als je deel uitmaakt van scope 3 van de grotere bedrijven die wel onder deze verplichting vallen. De CO2 voetafdruk kennen is vandaag cruciaal, en is deel van een goede bedrijfsvoering.

Elektrische mobiliteit: versnelling hoger

Jochen De Smet van EV Belgium heeft het podium tijdens de 4de sessie, hij gaat dieper in op elektrische mobiliteit. De elektrificatie van bedrijfswagens gaat veel sneller dan verwacht. Jochen verwacht dat tegen 2025 alle bedrijfswagens, en deze vertegenwoordigen 60% van alle wagens in Vlaanderen, elektrisch zullen aangedreven zijn. Reden van deze evolutie is dat de CO2-taks voor elektrische wagens stijgt met een factor 5,5 tegen 2027. De prijs van een elektrische wagen zal niet dalen voor 2027 omdat de wereldwijde vraag hoog is en er nog steeds een tekort is aan onderdelen. Hierdoor loopt de levertermijn van een wagen al snel op tot 12 à 18 maanden. Enkele suggesties inzake laden:

  • Kies voor sneller laden ’s nachts en laden op hernieuwbare energie overdag
  • Plaats laadpalen zo dicht mogelijk bij de aansluiting
  • Spaar je batterij en kies niet telkens voor snelladen
  • Kies voor bidirectionele systemen waarbij de wagen zelf ook kan gebruikt worden als batterij
  • Voorzie voor werknemers minstens 2 manieren om op te laden: dit kan thuis, op het werk of aan publieke laadpunten. Als een laadpaal wordt voorzien bij de werknemer thuis, maak dan goede afspraken, vb. bij vertrek
  • Kies voor laadpalen met een functionaliteit waarbij de wagen oplaadt bij een overschot aan hernieuwbare energie

Weetje: Rond 2025 wordt overgeschakeld van vloeistofbatterijen naar vastestofbatterijen waardoor de kans op ontbranding nog kleiner wordt.

PFAS, forever chemicals, ook in jouw bedrijf?

Voor de voorlaatste sessie kreeg Hilde Decuyper van A+E Consult het woord. Zij gaf geen juridische presentatie maar kaderde PFAS in bodemonderzoek. PFAS zijn door de mens gemaakt, met de wonderbaarlijke eigenschappen brandwerend, vuilafstotend en waterafstotend. Er zijn meer dan 6000 soorten PFAS en werkelijk iedereen heeft PFAS thuis of komt er dagelijks mee in aanraking, denk maar aan shampoo, zonnecrème, make-up, waterdichte jassen en schoenen, kampeermateriaal, pizzadozen, papieren koffiebekers, verf, ... PFAS-verbindingen zijn zeer sterke verbindingen die niet of heel moeilijk afbreken, daarom worden ze ook wel ‘forever chemicals’ genoemd. Ze zijn heel goed oplosbaar waardoor ze zich gemakkelijk verspreiden, lange afstanden afleggen en via de voedselketen in het menselijk lichaam terechtkomen en er zich opstapelen (bioaccumulatie). Besluit: in heel veel sectoren (afval, textiel, verf, …) komen PFAS voor maar doordat alles verweven is met elkaar kan het ook op jouw bedrijf voorkomen. Twijfel je? Laat een bevoegd staalnemer een staal nemen en analyseren, zo ben je zeker. Is er PFAS aanwezig? Ga op zoek naar waar het vandaan komt en zoek alternatieven voor het productie- en/of afvalverwerkingsproces.

Ruimte creëren in het stikstofbad

Het stikstofarrest was het onderwerp van de laatste sessie, gegeven door Robin Verbeke van LDR. In zijn toelichting vergelijkt hij de stikstofproblematiek met een bad. Is het bad vol, dan loopt het over. Wanneer het bad vol is heeft dit negatieve gevolgen op de stikstofgevoelige natuur. Met de definitieve PAS wil men terug ruimte creëren in het bad en de druk van deze natuur halen zodat een vergunningenstop kan vermeden worden.

Na zijn betoog geeft hij nog volgende slotbeschouwingen mee:

  • Er kan niet meer worden teruggevallen op de significantiekaders uit de overgangsfase.
  • De ministeriële instructie tracht houvast te bieden, maar doorstond evenmin rechterlijke toetsing!
  • In de praktijk hebben overheden en deskundigen veel vragen: Wat als de kritische depositiewaarde al overschreden wordt? Hoe moeten cumulatieve effecten in kaart worden gebracht? Wat met zeer minimale bijkomende deposities?
  • Naast de habitattoets, zorgt ook de VEN-toets voor veel problemen (geen richtsnoeren).
  • Er is dringend nood aan een definitief PAS dat steunt op een wetenschappelijke onderbouwing.

Het was opnieuw een heel fijn weerzien met onze collega’s van Prebes vzw en de leden van ons beiden. We kijken al opnieuw uit naar de volgende editie!