Kies je toekomst
De laatste VMx-studiedag van 2020 is een feit. Tijdens deze studiedag stond het KLIMAAT centraal. En meer specifiek klimaatmitigatie en klimaatadaptatie. Waar spreekster Nicole Otten eerder focuste op adaptatie of hoe bedrijven zich kunnen wapenen tegen de gevolgen van klimaatsverandering, lag de klemtoon van spreker Serge De Gheldere eerder op mitigatie of hoe kunnen we de klimaatsverandering tegengaan of beperken.
Hun verhaal was ontluisterend…
Door accumulatie van broeikasgassen in de atmosfeer warmt onze aarde op met verschillende effecten die bijzonder onrustwekkend zijn. Als we verder doen zoals we bezig zijn:
- worden alle kuststeden ter wereld onbewoonbaar
- sterven soorten uit en gaan ecosystemen en ecosysteemdiensten verloren die we zo hard nodig hebben voor het functioneren van onze samenleving
- worden bepaalde regio’s zo warm en zullen ze zodanig verdrogen dat er oorlogen ontstaan voor voedsel en water.
Het gevaar bestaat dat we bepaalde kantelpunten overschrijden die zullen leiden tot een zelfversterkend effect van de klimaatsverandering.
Om dit te voorkomen is de carbon law van groot belang. Daarbij moeten we ieder decennia onze CO2-uitstoot met 50% verminderen en daarbovenop moeten we de absorptiecapaciteit vergroten door vb. opnieuw meer bossen aan te planten, landbouw anders te organiseren, …
We moeten hierbij rekening houden met de ‘ver van ons bed’ show die dit voor veel mensen nog steeds is. De CO2 die vandaag wordt uitgestoten heeft immers maar gevolgen 30 à 40 jaar later. Hierdoor zijn veel mensen nog steeds ongevoelig voor deze boodschap.
We moeten dus zorgen dat klimaatacties ook op korte termijn verschillende voordelen met zich meebrengen, onder de noemer “multisolving”.
Als bedrijf kan je nadenken over 4 elementen die zowel betrekking hebben op de interne als de externe werking en zowel op korte als lange termijn belangrijk zijn:
- Hoe kunnen we CO2-uitstoot reduceren en kosten verminderen?
- Wat zijn de risico’s waar we tegenaan kijken?
- Met welke nieuwe producten en diensten kunnen we de klanten nog beter bedienen?
- Hoe kunnen we over ons sterker en beter merk vertellen in alle eerlijkheid?
De boodschap was positief: kies je toekomst, ga voor de opportuniteit van een fossielvrije, circulaire economie. Stop met denken dat iets onmogelijk is. Het is immers niet mogelijk tot iemand het doet. Aan de slag!