Overleg Departement Omgeving en VMx over het omgevingsloket
Op 14 oktober vond een overleg plaats met Paul Van Lindt en Sven Geens, beide zijn sinds het begin trekkers en dus heel nauw betrokken bij het omgevingsvergunningsloket.
We kregen een toelichting van wat er dit jaar al veranderde aan het loket en wat er nog op de planning staat. Ook werden enkele issues van de VMx-leden besproken.
De recentste verandering, sinds september, zijn de projectinhoudversies. De regelgeving voorziet dat er aan de omgevingsvergunningsaanvraag nog wijzigingen kunnen worden aangebracht nadat ze ingediend is. Elke wijziging die de inhoud van een ingediende omgevingsvergunningsaanvraag aanpast of aanvult, zorgt voor een nieuwe versie van de inhoud van het project. Bedoeling is dus dat hierdoor minder onontvankelijkheid- en onvolledigheidverklaringen zullen volgen. Hier vind je alvast meer informatie over projectinhoudversies.
Op 3 november wordt er een nieuwe release gelanceerd, naar aanleiding van de inwerkingtreding van het verzameldecreet dat werd goedgekeurd door de Vlaamse regering op 11 september.
De belangrijkste aanpassingen in het omgevingsloket hebben betrekking op de regeling van de klasse 3 melding die gewijzigd is:
- Het college van burgemeester en schepenen of de gemeentelijke omgevingsambtenaar is steeds bevoegd voor meldingen, tenzij de melding deel uitmaakt van een vergunningsaanvraag waarvoor de deputatie of Vlaanderen bevoegd is.
- De beslissingstermijn wordt een vervaltermijn, en deze wordt deels ingekort:
- een melding die alleen slaat op de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit van de derde klasse: 20 dagen
- alle andere gevallen: 30 dagen
- Spreekt de bevoegde overheid zich niet of niet-tijdig uit of maakt zij haar beslissing niet kenbaar binnen de vervaltermijn van 20 resp. 30 dagen, dan wordt de melding geacht stilzwijgend te zijn geakteerd. Dit geldt voor meldingen die gebeuren vanaf 3 november 2020.
- Voortaan zullen alle meldingen digitaal moeten worden ingediend (behalve Franstalige meldingen in faciliteitengemeenten). Het systeem van stilzwijgende aktenames kan immers alleen vlot en betrouwbaar werken als alle meldingen digitaal worden ingediend. Opdat het Omgevingsloket bij het verstrijken van de beslissingstermijn zonder beslissing of bekendmaking automatisch een document kan genereren dat bevestigt dat de burger over een stilzwijgende aktename beschikt, dienen de meldingen immers gedigitaliseerd te zijn.
- Als de melding gaat over een activiteit waarbij de exploitatie gelegen is op 2 gemeenten: melding in te dienen bij beide gemeenten.
De topprioriteit voor dit najaar en 2021 is een structurele beslissingsinhoud, de uitbreiding van de compleetheidscheck en het hergebruik van informatie. Dit is vooral van belang bij de rubrieken van ingedeelde inrichtingen en activiteiten.
We kunnen besluiten dat over het algemeen alles goed loopt en de gebruikers tevreden zijn over de werking van het omgevingsloket. Er zijn geen dwingende of grote problematische vragen, maar er is wel nog ruimte tot verbetering.
Heb je nog feedback over het loket, positief of negatief, je mag het ons steeds bezorgen!