Extra afvalfracties selectief inzamelen
Vanaf 1 januari 2021 worden 3 nieuwe fracties toegevoegd aan de lijst met bedrijfsafvalstoffen die verplicht gescheiden moeten aangeboden worden:
- afgedankte matrassen
- keukenafval en etensresten
- levensmiddelenafval
Vergeet niet vanaf 1 januari 2021 het Vlarem-contract aan te passen indien er 1 van bovenstaande fracties bij komen!
Meer info kan je hier terugvinden.
Gescheiden inzameling van matrassen (artikel 3.4.8.1 tot 3.4.8.3 Vlarema)
1 januari 2021 is de startdatum voor een Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor matrassen. Via Valumat vzw, het beheersorganisme voor afgedankte matrassen, opgericht door onder andere de matrasproducenten, worden de nodige voorbereidingen getroffen. Eén van de essentiële voorwaarden om te komen tot een effectief werkbaar gegeven, is de invoering van één uniform systeem in België (en dus in de drie gewesten tegelijk).
Deze wijzigingen worden opgenomen in Vlarema 8.
Gescheiden inzameling van keukenafval en etensresten en levensmiddelenafval (artikel 4.3.2 Vlarema)
Vanaf 1 januari 2021 moet keukenafval en etensresten en levensmiddelenafval (verpakte voedingswaren) in aparte afvalcontainers worden ingezameld.
Deze nieuwe verplichting zal leiden tot minder voedselverlies, minder restafval dat verbrand moet worden en een toename van de geproduceerde hoeveelheid biogas en digestaat.
Deze gescheiden inzameling geldt voor:
1. Bedrijven en instellingen, waar regelmatig en minstens éénmaal per week warme maaltijden worden geserveerd of bereid:
- onderwijsinstellingen met meer dan 300 leerlingen
- ziekenhuizen en psychiatrische ziekenhuizen met meer dan 25 erkende bedden
- woonzorgcentra met een erkende capaciteit van meer dan 30 bedden
- penitentiaire centra
- kazernes van de strijdmachten met meer dan 100 werknemers
- bedrijven en instellingen met meer dan 100 werknemers
- restaurants, brasserieën en hotels met meer dan 50 maaltijden per dag
- feestzalen en polyvalente zalen met een capaciteit van meer dan 250 zitplaatsen
- cateringbedrijven
2. Super- en hypermarkten met een netto verkoopsoppervlakte van 400 m²
Bovenstaande hoeveelheden dienen bekeken te worden per vestiging.
Opgelet! De verplichting tot het selectief inzamelen van keukenafval en etensresten geldt vanaf 31/12/2023 voor alle bedrijven.